Kontor Menu3

 

 

 

 

Deltag i underskriftsindsamlingen:
Danmark For Velfærd Klik her.
Nyhedsbrev september 2017, Klik her.

Før du søger job i Vejen Kommune. Klik her.
Vold og trusler om vold. Klik her
Tilbage efter stress. Klik her

Nogle af begrundelserne til at du skal være medlem! Klik her.
Ny kontingent fra 1. august. Klik her
Nyt program for seniorer. klik her.

Forsiden > Nyheder > Maj - juni - 2015 Nederst kontakt- og indholdsoversigt

Juni

Hver 10. lærer i Vejen går ned med stress

Jyske Vestkysten d. 28/6 2015

VEJEN KOMMUNE: Danmarks Lærerforenings lokalbestyrelse har svært ved at genkende, at Vejen Kommune ifølge avisen i går skulle være Sydjyllands mest erhvervsvenlige kommune - i al fald når det kommer til lærernes erhverv!

Læs hele artiklen - kræver abonnement.

Sidens top

 

Kommunen siger af princip nej

Jyske Vestkyste d. 28/6 2015

...Egon Fræhr kan i øvrigt ikke genkende det dtore antal langstidssyge, som Vejen Lærerkreds opererer med...

Kan ikke hentes på nettet, denne artikkel er kun med i den trykte udgave.

Sidens top

 

EL lokker Thulesen: Kom, lad os lave en aftale

Lørdag d. 27/6 - 2015

Lav en aftale om dagpenge og offentlig vækst uden om regeringen, lyder Enhedslistens invitation til Dansk Folkeparti.

…I valgkampen gav Dansk Folkeparti og SF hinanden hånd på at forbedre dagpengereglerne. Det er det løfte, Enhedslisten nu vil holde dem op på…

Læs hele artiklen

Sidens top

 

Hver 10. lærer i Vejen går ned med stress

Jyske Vestkysten d. 28/6 - 2015, kræver abonnement
Af: Steen Rasmussen

Lærerforeningen har ikke meget godt at sige om arbejdsforholdene i kommunens skolevæsen i orientering til ansøgere. Næstformand Kurt Oxlund vil dog ikke kalde det en advarsel.

VEJEN KOMMUNE: Danmarks Lærerforenings lokalbestyrelse har svært ved at genkende, at Vejen Kommune ifølge avisen i går skulle være Sydjyllands mest erhvervsvenlige kommune - i al fald når det kommer til lærernes erhverv!

Læs hele artiklen

Sidens top

 

Folkeskolelærere på stribe bukker under med stress

Jyske Vestkysten d. 26/6 - 2015

Af Steen Rasmussen
Skolereformen klækker psykisk et kraftigt stigende antal lærere på Vejen Kommunes 15 folkeskoler, og det får nu Vejen Lærerkreds til at råbe vagt i gevær.

17 af kommunens 483 lærere er langtidssyge, tallet ventes at stige til 30, og dertil kommer et ukendt antal, som ifølge kredsbestyrelsen kun lige har holdt den kørende frem til sommerferien.

Borgmester Egon Fræhr kan ikke genkende det høje sygefravær.

Læs hele artiklen

Sidens top

 

Nye tal: Stadigt flere elever i klasserne

DLF d. 26/6 - 2015

Der er for sjette år i træk sket en stigning i antallet af elever i en folkeskoleklasse, så der nu i gennemsnit er 21,7 elever i en klasse.

For sjette år i træk er der kommet flere elever ind i klasselokalerne, så der nu i gennemsnit er 21,7 elever i en klasse. Det viser nye tal fra Danmarks Lærerforening.

- Der var intet problem, hvis alle var gennemsnitsklasser. Men det her dækker over, at der er mange elever, der efterhånden går i meget store klasser på 25 til 28 elever, siger formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, til Ritzau.

Læs mere: Der puttes stadig flere elever ind i klasserne

Og det er for mange, mener Danmarks Lærerforening, der anbefaler, at der max går 24 elever i en klasse, da det ellers går ud over undervisningen, fordi lærerne ikke kan nå rundt til alle elever.

Selvom gennemsnittet på de 21,7 umiddelbart holder sig inden for de rammer, så dækker gennemsnittet over store kommunale forskelle, der især er tydelige, når man kigger på klassestørrelserne i de større byer kontra de tyndtbefolkede områder.

Danmarks Lærerforening peger også på, at der på mange skoler er kommet forskel på klassestørrelserne efter inklusionsloven, da de inkluderede elever ofte vil komme i mindre klasser.

Læs artiklen hos DLF

Sidens top

 

Ressourceforløb tvang Finn fra sit hjem

Fagblade 3 F d. 25/6 - 2015

Tabte 320.000 kroner: Finn Steffensen er nedslidt efter mange års hårdt arbejde. Et ressourceforløb ødelagde både parforholdet og økonomien. Nu er huset solgt med en gæld på 320.000 kroner.

Læs hele artiklen

Sidens top

 

Globale baciller banker på

Folkeskolen d. 18/6 2015

En international reformbevægelse drevet af konkurrence ændrer skoler verden over. Det mener den finske professor Pasi Sahlberg, der kalder denne »virus« Germ.

Hverken kvaliteten eller den sociale mobilitet bliver bedre af det.

Samtidig bliver uddannelsernes mål snævret ind fra bred og dyb læring til basale og målbare færdigheder - alligevel går de samme skadelige reformtanker sejrsgang på tværs af kloden.

Det fortæller den finske professor Pasi Sahlberg om den globale reformbevægelse, som han og en række andre forskere har døbt »Germ« (se faktaboks), og som de kalder en virus, der inficerer og dræber skolesystemer, hvor den bryder ud.

Læs hele artiklen

Sidens top

 

Lærermangel: Laveste ledighed i fem år

Folkeskolen d. 19/6 - 2015

Lærernes ledighed er lige nu den laveste i fem år. Antallet af fuldtidsledige er i juni 825. Det er så lavt, at det kan være et problem i flere kommuner at skaffe uddannede lærere til de ledige job, fortæller formand for Lærernes A-kasse Gordon Ørskov Madsen.

Læs hele artiklen

Sidens top


IMF: Lønstigninger til de fattigste giver vækst

DR d. 17/6 - 2015

Ulighed var skyld i finanskrisen, konkluderer rapport fra Den Internationale Valutafond IMF.

Ideen om, at en stigende indkomstforskel gør økonomier mere dynamiske bliver afvist i en ny rapport fra den Internationale Valutafond IMF. Det skriver The Guardian.

Rapporten viser, at stigende ulighed er skidt for væksten.

De fem økonomer fra IMF, som står bag rapporten, afviser den såkaldte "trickle down" økonomiske politik, hvor økonomiske fordele for de rigeste, regner på de fattigste.

Læs hele artiklen

Sidens top

 

Lyt til kritiske medarbejdere

Jobindex 2015

… Svend Brinkmann ser to hovedgrunde til at tage nej-hatten på:

"Den ene er truslen mod dit eget velbefindende, da reformer og omstruktureringer kan medføre et stressende arbejdsliv. Mange bliver for længe ved med at sige ja og være positive og imødekommende, og det går i sidste ende ud over den enkelte, at man ikke får sagt fra," fortæller han.

Psykologiprofessoren forklarer, at den anden grund er, at medarbejderne ofte har bedre indsigt i de enkelte arbejdsprocesser, end man har længere oppe i hierarkiet. Så en modreaktion kan komme af, at en ny funktion eller arbejdsopgave ikke fungerer i praksis, men længere oppe opfatter man det blot som modstand mod forandringer.

Men et 'nej' kan være det rationelle valg, og det kan være helt på sin plads at sige fra.

"Du får at vide fra arbejdsgiveren, at du skal være positiv, men der er grund til at beskytte dig selv ved at sige mere nej," forklarer han…

Læs hele artiklen

Sidens top

 

Folkeskolelærere tvinges til at arbejde gratis på lejrskole

DLF d. 17/6 - 2015

En lærer på lejrskole skal arbejde i alle døgnets 24 timer, selvom han kun får løn for 14 timer. Sådan er vilkårene for landets folkeskolelærere efter Folketingets lovindgreb i forbindelse med lockouten, slår ny afgørelse fast.

En voldgiftsret har netop fastslået, at den lov som Folketinget vedtog for at afslutte arbejdsgivernes lockout mod lærerne betyder, at en lærer, der er på lejrskole i et døgn, skal være på arbejde i alle døgnets 24 timer, men får højest løn for 14 timer.

Læs hele artiklen

Sidens top

 

DLF tabte lejrskolesag mod KL

Folkeskolen d. 17/1 - 2014

En voldgiftsdommer har netop fastslået, at Lov 409 medfører, at lærere på lejrskole kun får løn for 14 timer per dag, selv om de er på arbejde et helt døgn. Lærerne har heller ikke ret til at holde fri på lejrskolestedet efter 14 timer eller til honorering for rådighedstjeneste for de ti sidste timer i døgnet.

læs hele artiklen

Sidens top

 

Lærerne: Det faglige niveau i folkeskolen er faldet

DLF d. 11/6 - 2015

Det faglige niveau i folkeskolen er faldet det seneste skoleår, lyder det fra knap hver anden folkeskolelærer. Både Skole og Forældre og Danmarks Lærerforening peger på, at der ikke er afsat nok ressourcer til at løfte reformen.

Det faglige niveau i timerne er faldet efter folkeskolereformen. Sådan lyder dommen fra knap hver anden folkeskolelærer, her hvor det første skoleår med folkeskolereformen lakker mod enden.

Det viser en ny rundspørge, som TV 2 har foretaget blandt 3.000 folkeskolelærere. Her svarer 46,2 procent af de 729, der har svaret, at niveauet er faldende. Det skriver Tv2.dk i dag.

Med folkeskolereformen skal lærerne blandt andet undervise flere timer. Det betyder, at lærerne bliver presset til standardundervisning, og det går ud over eleverne, lyder det fra Danmarks Lærerforening:

- Hvis vi vil højne det faglige niveau, så skal den enkelte elev udfordres i den enkelte undervisningstime. Lærere har ikke tid nok til at forberede sig, siger Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening, til TV 2 Nyhederne.

LÆS OGSÅ: Lærere slår alarm: Det faglige niveau i folkeskolen falder

Stigende utilfreds blandt forældrene
Og det er ikke kun lærerne, der mener, at det faglige niveau er faldende. I en ny undersøgelse fra organisationen Skole og Forældre svarer cirka 37 procent ud af 913 adspurgte forældre, at de er enten utilfredse eller meget utilfredse med de ændringer, som folkeskolereformen har medført for deres børn. Det er en stigning i forhold til tilsvarende undersøgelse. som Skole og Forældre har lavet i januar 2015 og september 2014.

Forældrene peger blandt andet på, at den understøttende undervisning og målet om mere bevægelse i timerne ikke lever op til forventninger, skriver Tv2.dk.

- Skoledagen er blevet længere, men det nye indhold, der er i skoledagen, er ikke fuldt med. Det er det, som forældrene er utilfredse med, siger landsformand for Skole og Forældre, Mette With Hagensen, til TV 2 Nyhederne.

Forældreformanden er generelt positiv over for reformen, men hun peger samtidig på, at kommunerne ikke har ressourcerne til at få reformen til at virke efter hensigten:

- Flere kommuner vælger at spare på folkeskoleområdet i år samtidig med, at de skal implementere reformen. Vi kan ikke lave de tiltag i reformen med de ressourcer, der er på den enkelte skole, siger Mette With Hagensen til TV 2 Nyhederne.

Det er Danmarks Lærerforening enig i. Det kræver flere ressourcer, hvis reformen skal fungere, lyder det fra lærerformanden:

- Der er to håndtag at tage i. Enten skal skolen have de ressourcer, der skal til, eller også må man reducere mængden af de opgaver, som skolen har fået, siger Anders Bondo Christensen til TV 2 Nyhederne.

Læs artiklen hos DLF

Sidens top

 

Kontant: Syg af arbejde hos modefirma

DR d. 11/6 - 2015

Mobning og vilkårlige fyringer. Underbemanding og ingen tid til pause. Hundekolde butikker. Overarbejde uden betaling. Bag facaden på en af Danmarks populære og hastigt voksende tøjbutikskæder - Moss Copenhagen - gemmer sig usle arbejdsforhold for de ansatte, der går ned med flaget på stribe. Vært: Jakob Illeborg.

Se videoen

Sidens top

 

Utilfredsheden med folkeskolereform vokser blandt forældre

JP d. 11/6 - 2015

Det er både skolegangen generelt og de lange skoledage, som forældrene kritiserer i en ny undersøgelse

Utilfredsheden med den nye folkeskolereform er støt stigende blandt forældrene til børn på landets folkeskoler.

Det viser en ny undersøgelse foretaget af landsorganisationen Skole og Forældre.

Læs hele artiklen

Sidens top

 

Folkeskoleelev: Jeg er rigtig ked af og træt af den nye skolereform

Jyllands-Posten d. 10/6 - 2015

Jeg har fået stjålet min fritid, jeg føler, at jeg bliver frarøvet min barndom, og jeg har på fornemmelsen, at I voksne har glemt, hvordan det er at være barn og ung.

Læs hele artiklen

 

 

Utilfredsheden med folkeskolereformen stiger blandt forældrene

TV2 d. 10/6 - 2015

Utilfredsheden med den nye folkeskolereform er støt stigende blandt forældrene til børn på landets folkeskoler. Det viser en ny undersøgelse foretaget af landsorganisationen Skole og Forældre.

De har i maj 2015 spurgt forældre til børn i folkeskolen, hvor tilfredse de er med folkeskolereformens forskellige elementer, samt nogle generelle tilfredshedsspørgsmål.

Læs hele artiklen

Sidens top

 

Journalisterne snorksover

Folkeskolen d. 6/6 - 2015

af Niels Christian Sauer

Der synes at herske en overenskomst mellem polikerne bag reformen og den danske journaliststand, om at folkeskolen ikke skal fylde noget i valgkampen

Efter at politikerne for to år siden søsatte folkeskolereformen, er det gået godt fremad med folkeskolen, mener de selv. Der er visse begyndervanskeligheder, men det går den rigtige vej, og de synes tydeligvis ikke, at der er noget behov for at trække den mere ind i valgkampen.

En spritny undersøgelse, foretaget af Scharling Research blandt godt 1000 lærere, kan måske forklare hvorfor. Her kan man se, hvor fremragende det går:

Ikke mindre end 7 % tror, at reformen vil gøre eleverne dygtigere
Hele 2 % oplever, at det går fremad med inklusionen
Kun 58 % oplever inklusionselever, der ingen støtte får overhovedet
Svimlende 2% oplever en bedre kontakt til hjemmene
Godt 3 % har lavere sygefravær
Omkring 0 % oplever mindre stress
Tilfredse 15 % oplever et godt samarbejde mellem skolen og kommunen
Glade 7 % er tilfredse med den måde, arbejdstidsreglerne og reformen påvirker skolen på
Lykkelige 3 % mener, at arbejdstidsreglerne understøtter deres arbejde
Afslappede 15 % når alle deres arbejdsopgaver
Ikke mindre end 13 % har ikke skåret ned på elevernes skriftlige afleveringer
Jublende 7 % mener, at der tages tilstrækkeligt hensyn til deres arbejdsvilkår
Blot 82 % er dårligere forberedt til undervisningen
Hele 10 % forbereder sig mere effektivt
Ikke mindre end 13 % mener, at reformen fungerer godt

Så hvorfor spilde tiden med at tale om folkeskolen og dens aktuelle tilstand? Næ, lad os tale om noget andet og vigtigere, tv-dueller, underbukser, salafister og så'n. Enhver kan jo se, at det går strygende.

Se artiklen på Folkeskolen.dk

 

Trade in Services Agreement - Press release

WikiLeaks d. 3/6 - 2015

Press Release

WikiLeaks releases today 17 secret documents from the ongoing TISA (Trade In Services Agreement) negotiations which cover the United States, the European Union and 23 other countries including Turkey, Mexico, Canada, Australia, Pakistan, Taiwan & Israel -- which together comprise two-thirds of global GDP. "Services" now account for nearly 80 per cent of the US and EU economies and even in developing countries like Pakistan account for 53 per cent of the economy. While the proposed Trans-Pacific Partnership (TPP) has become well known in recent months in the United States, the TISA is the larger component of the strategic TPP-TISA-TTIP 'T-treaty trinity'. All parts of the trinity notably exclude the 'BRICS' countries of Brazil, Russia, India, China and South Africa.

Læs det hele

Sidens top

Maj

 

Lærerforeningen forbereder sag mod KL

folkeskolen d. 29/5 - 2015

Af: Maria Becher Trier
Ifølge den nye overenskomst skal skolelederen drøfte tiden til forberedelse med hver enkelt lærer, mener Danmarks Lærerforening. Kommunerne er ikke forpligtet til at sætte timetal på lærerens forberedelse, siger arbejdsgiveren KL. DLF er derfor gået i gang med at forberede en fagretlig sag mod KL.

Læs hele artiklen

 

Kløften mellem rig og fattig vokser og den øgede ulighed har kostet vækst, mener den økonomiske samarbejds-organisation OECD

EU-fagligt netværk 22. maj 2015

Den økonomiske samarbejdsorganisation OECD advarer mod, at stigende ulighed truer vækst og sammenhængskraften i medlemslandene.

I sine tredje store rapport om ulighed, konstaterer OECD, at uligheden er vokset i de 34 medlemslande.
- Vi har nået et kritisk punkt. Uligheden i OECD-landene er den største siden vi begyndte at måle den, Angel Gurría generalsekretær i OECD.

Læs hele artiklen

Sidens top

 

Delsejr til fagbevægelsen:
Ryanair underkendt i Arbejdsretten

Arbejderen d. 20/5 - 2015

I dag besluttede Arbejdsretten, at FPU's konfliktvarsel mod Ryanair skal hovedforhandles mandag den 15. juni i Danmark. Dermed faldt Ryanairs påstand om, at sagen kun kan behandles i Irland, til jorden.

Læs hele artiklen

Sidens top

 

Lærerformand i København: Uprofessionel skoleledelse

Folkeskolen d. 20/5 - 2015

En velfungerende skole bygger i dag på et godt og respektfuldt samarbejde mellem skoleleder og tillidsrepræsentant, mener formanden for Københavns Lærerforening, Jan Trojaborg. Sådan er det desværre ikke på alle skoler i København, påpeger han. Skoleledernes formand i hovedstaden, Jeanne Jacobsen, kalder Jan Trojaborg "skinger i tonen" og kan ikke genkende beskrivelsen.

Læs hele artiklen

Sidens top

 

Jyske borgmestre slår ring om Ryanair

I Jylland ryster borgerlige borgmestre på hovedet af Københavns overborgmester. Her »hylder« politikerne »det frie marked« og kunne ikke drømme om et Ryanair-forbud.

Berlingske d. 18/5 - 2015

…»Vi går ikke ind for at lave sådan nogle regler, selv om vi kunne,« siger Egon Fræhr (V) borgmester i Vejen om det forbud, man har i Københavns Kommune om at rejse med Ryanair.

Borgmesteren oplyser, at Vejen Kommune ikke har en officiel holdning til Ryanair om, at flyselskabet skal tegne dansk overenskomst. Derimod »hylder« man det frie marked i den sydjyske kommune.

»Ryanair er et firma som alle andre. Vi hylder det frie marked, sådan er det,« siger Egon Fræhr, der samtidig understreger, at han absolut ingen problemer har med selv at sætte sig ind i et Ryanair-fly…

Læs hele artiklen

Sidens top

 

Den nye skolereform er ved at slukke lyset for ordentlig pædagogik og undervisning

Folkeskolen d. 17/5 - 2015

Der er sket et paradigmeskifte, hvor skolen først og fremmest ses som en virksomhed, og hvor lærere og elever, for at overleve stress og testhysteri, der er fulgt med den nye skolereform, prøver at finde små sprækker og metoder ”der virker” for at få lys og ilt. Men er det godt nok? Er det i orden, at værktøjer (a la mindfulness) eller metoder ”der virker” (kan forskning objektivt afgøre, hvad der virker i skolevirkeligheden?) skal gøre det ud for overlevelsessprækker, i stedet for at gå direkte til bidet og udøve ansvarlig kritik og modspil til den skolereform, der er ved at slukke lyset for ordentlig pædagogik og undervisning, fordi et nyt formål reelt er indført: Gode tal på virksomhedsregnskabet.

læst hele artiklen

Sidens top

 

En stewardesses fortrydelser

Berlingske d. 16/5 - 2015

Ryanair har sin helt egen måde at ansætte stewardesser på. Det gik op for italienske Alessandra Cocca, da hun i 2012 sagde ja til at arbejde for Europas største flyselskab. Beslutningen fortryder hun i dag bittert, og hun er en af de få, som tør gå offentligt i rette med selskabet.

Læs hele artiklen

Sidens top

 

Det Danmark vi ikke vil kende

Berlingske d. 14/5 - 2015

Effektiviseringsstrategien har nemlig konsekvenser for arbejdsmarkedet: I sin første fase indebærer det, at det lykkes at stække de offentligt ansattes fagforeninger effektivt. Selv om det havde holdt hårdt – især i forhold til folkeskolelærerne – var man nu godt i gang, forstod man. Men mindst lige så meget modstand skulle man forvente fra universitetslærerne. Der var også konsekvenser for folkestyret. Ikke på noget tidspunkt gjorde oplægsholderen sig overvejelser om borgerinddragelse og nærdemokrati. Skønt han forsikrede, at kommunerne fremover fortsat ville være »enheder for demokratisk deltagelse«, var det mere slående udtryk, han brugte, at de ville komme til at fungere som »driftsinstitutioner« under centralstaten. Når hele processen var ført til ende, afsluttede Pedersen, ville Danmark for første gang i historien være et »parlamentarisk demokrati«; dvs. »ingen over og ingen under Folketinget«.

Ove K. er tydeligvis en mand med en vision; en vision for den danske stat. »Samfundsvision« vil jeg ikke betegne den. For det er svært at se, hvor der er plads til det civile samfund i en statsmodel med en så høj grad af magtkoncentration. Borgerne vil derved blive frataget kilder til uafhængig magt, og deltagerdemokratiet vil blive ofret i effektivitetens navn. Hvordan visionen harmonerer med Socialdemokraternes nye slogan om »det Danmark, du kender«, vil vi måske få forklaret under valgkampen. Efter at Pedersen har briefet dem.

Læs hele artiklen

Sidens top

 

Norsk chaufføroverenskomst almengjort

EU-fagligt Netværk d. 13/5 - 2015

Efter længere tids pres fra både fagbevægelse og arbejdsgivere skal alle chauffører der kører i Norge nu mindst have overenskomstens mindsteløn
13. maj 2015

Norge tager endnu et skridt i forsøget på at dæmme op for social dumping, denne gang er der chaufførernes overenskomst, der bliver almengjort. Det betyder at alle chauffører uanset nationalitet og uanset om deres arbejdsgivere er organiseret skal aflønnes efter overenskomsten på området. I praksis skal de udenlandske chauffører mindst aflønnes med fagets mindsteløn.

Læs hele artiklen

Sidens top

 

Anders Bondo og Dorte Lange genopstiller

Folkeskolen

d. 13/5 - 2015

Både formanden - Anders Bondo Christensen - og næstformanden - Dorte Lange - genopstiller, når der er valg på Lærerforeningens kongres til september. Arbejdet med at sikre lærerne gode arbejdsvilkår og dermed arbejde for den gode folkeskole står højest på dagsordenen for dem begge, hvis de bliver genvalgt til en ny fire-årig periode.

Læs hele artiklen

Sidens top

 

Lærernes trivsel er raslet ned i Hjørring

Folkeskolen d. 13/5 - 2015

Hjørring Kommune har målt medarbejdernes trivsel, og her scorer lærerne bundplacering. Der er ikke balance mellem krav og resurser, og trivselsmålingen blinker rødt flere steder på skoleområdet. Lærerkredsen er ikke overrasket over resultatet men håber, at kommunen vil tage problemerne alvorligt.

Arbejdsglæde er blevet mindre og balancen mellem arbejdsmængde og arbejdstid på undervisningsområdet i Hjørring er blevet dårligere. Det viser en trivselsmåling, firmaet Ennova har lavet for Hjørring Kommune. Trivslen måles hvert tredje år, og mens lærerne sidste gang trak kommunens gennemsnitlige trivsel op, er det nu er det undervisningsområdet, der ligger lavest.

Læs hele artiklen

Sidens top

 

Antorini vil ikke gøre noget særligt for at få skole-vægrende autister i skole

Folkeskolen d. 13/5

Ud af 200 inkluderede elever med autisme går 70 ikke i skole lige nu, men det får ikke undervisningsministeren til at sætte ind med en særlig indsats. Ministeriet følger arbejdet med inklusion tæt, og der er sat ekstra penge af til at styrke indsatsen, skriver Christine Antorini i et svar til SF’s Annette Wilhelmsen.

Læs hele artiklen

Sidens top

 

Informations-kampagne: Bliv aktiv i Danmarks Lærerforening

DLF d. 12/5 - 2015

De er tillidsvalgte, de brænder for lærerarbejdet, og de vil gøre en forskel. Mød Stinne, Kim, Ida og Dorte, som alle er aktive tillidsfolk i Danmarks Lærerforening. Og bliv klogere på, hvad det vil sige at have en tillidspost i foreningen.

Har du lyst til at få lokal indflydelse og ansvar? Så er du måske den næste tillidsrepræsentant på din skole, kredsstyrelsesmedlem i den lokale lærerkreds eller medlem af Danmarks Lærerforenings Hovedstyrelse.

Læs hele artiklen

Sidens top

 

Farvel til skolen for livet

Blog Niels Christian Sauer d. 11/5 - 2015

Når skolen er bedst, fungerer den som et undersøgende fællesskab med den empatiske lærer som den ansvarlige guide, nysgerrigt og vagtsomt spejdende til alle sider med de storøjede børn samlet tæt omkring sig. Den lærer, som virkelig gør en forskel, og som man husker for livet. Går det som flertallet på Christiansborg vil, er denne lærer en saga blot om ti år.

Læs hele artiklen

Sidens top

 

Præsidiet kritiserer Corydon: Sad på oplysninger i DONG-sag

TV2 d. 8/5 - 2015

Finansminister Bjarne Corydon (S) får drøje hug fra Folketingets Præsidium i sagen om salget af 19 procent af aktierne i det det statslige energiselskab DONG.

Læs hele artiklen

Sidens top

 

Giv volden en skalle

Forebyg vold d. 7/5 - 2015

Giv volden en skalle er din startpakke med fire værktøjer, der gør det nemt at sætte gang i dialogen om, hvordan I kan identificere, forebygge og håndtere vold og trusler på jeres arbejdsplads.

I mange jobgrupper er trusler og vold en del af hverdagen. Sætter I ikke ind over for vold og trusler, kan det få alvorlige konsekvenser for medarbejdernes helbred og for trivslen på arbejdspladsen. Derfor har Videncenter for Arbejdsmiljø udviklet fire værktøjer, der gør det nemt og overskueligt at sætte gang i dialogen og det forebyggende arbejde på den enkelte arbejdsplads.

Læs hele artiklen

Sidens top

 

1. maj: Anders Bondo blæser til fælles kamp for velfærdssamfundet

Folkekskolen d. 1/5

Dagpengesystemet, den stigende ulighed i Danmark og konkurrencestats-tankegang fra såvel røde som blå politikere fik ord med på vejen, da Anders Bondo Christensen holdt 1. maj-tale i Svendborg tidligere i dag.

Læs hele artiklen

Sidens top

 

2 Years After Raising Taxes on the Rich, Here's the Hellscape Minnesota Has Become

PolicyMic

Since 2011, Minnesota has been doing quite well for itself. The state has created more than 170,000 jobs, according to the Huffington Post. Its unemployment rate stands at 3.6% — the fifth-lowest in the country, and far below the nationwide rate of 5.7% — and the state government boasts a budget surplus of $1 billion. Forbes considers Minnesota one of the top 10 in the country for business.

Given that Minnesota's governor is a well-connected millionaire whose family controls the Target fortune, one could be forgiven for thinking this was the result of embracing the corporate world. But in fact, over the past four years, the state has undergone a series of policy reforms that most of the corporate world decries: It has imposed higher taxes on the wealthy and raised the minimum wage…

Læs hele artiklen

Sidens top

 

logo

 

Før du søger job i Vejen Kommune.

Kredsstyrelsen d. 24/6 - 2015

I det følgende kan du læse lidt om arbejdsforholdene i Vejen Kommune, hvis du overvejer at søge job på en af de 15 folkeskoler, der er i kommunen.

Vejen kommune har taget Bjarne Corydons tanker om konkurrencesamfund til sig. Vi er derfor i Vejen Lærerkreds nødt til at indrette os efter det. Vi ønsker at give dig den størst mulige viden om Vejen Kommune og de 15 skoler, så du kan vurdere om det giver dig tilfredsstillende arbejdsbetingelser inden du evt. søger arbejde her.

Den nye virkelighed efter folkeskolereformen og lov 409 betyder, at arbejdet som lærer har ændret sig afgørende. Det gælder såvel måden at være lærer på, samt de rammer man skal arbejde under. På landsplan har man valgt at arbejde med målstyret undervisning, som kombineres med konceptet New Public Manegement, hvilket betyder, at der er mere topstyring og kontrol. Der tegner sig alligevel et billede, hvor de forskellige kommuner forsøger at løse udfordringerne meget forskelligt. Dette gælder ikke mindst i forhold til bilag 1.1 (de 15 forståelsespunkter) i den nye overenskomst. Vejen kommune ”udmærker” sig, ifølge DLF, ved at være den måske mest topstyrede af landets kommuner, hvilket har konsekvenser i forhold til at være ansat her.

Det er vores vurdering, at der allerede fra næste skoleår, bliver mange lærerstillinger at vælge imellem, så man kan jo lige så godt vælge et sted med de bedst mulige arbejdsforhold.

Arbejdsforhold generelt.

I Vejen Kommune har man valgt, at de 15 folkeskoler gerne må være meget forskellige, samt at der gerne må være konkurrence skolerne imellem. Man italesætter ligeledes, at den enkelte skoleleder skal have maksimal ledelsesret, der dog ikke indebærer, at den enkelte skoleleder må indgå aftaler med Vejen Lærerkreds om flextid eller puljetid (fx forberedelse derhjemme). I det hele taget forsøger man at minimere Vejen Lærerkreds` og tillidsrepræsentanternes indflydelse, så den enkelte medarbejder i overvejende grad selv må varetage egne interesser. Det er som om man ikke vil acceptere, at godt 95 % af kommunens lærere har valgt at være medlem af DLF, bl.a. for at have nogle talsmænd, der kan matche ledernes viden. På enkelte skole ser vi, at man pålægger arbejdsmiljørepræsentanten og TR så meget undervisning, at man reelt ikke kan passe disse tillidshverv på nogen rimelig måde - og at de derfor trækker sig.

I tiden med A08 arbejdstidsaftalen havde Vejen Lærerkreds et fornuftigt og godt samarbejde med Vejen Kommune. Dette samarbejde er nu reduceret til det minimum, som kommunen er tvunget til. Borgmesteren har direkte fortalt os, at vi ikke skal have nogen rolle i forbindelse med den pædagogiske udvikling, og at vi ikke behøver at bekymre os om lærernes trivsel. Det tager han det fulde ansvar for.

Kommune, skoleledere, kreds samt lærere har holdt nogle møder efter OK15, hvor man forsøgte at nå frem til en fælles forståelse af de 15 punkter i bilag 1.1. Det vi kunne lykkes med i Vejen kommune var en forståelse af, at punkt1 i bilag 1.1 angående dialogen mellem skoleleder og lærer, skal danne grundlag for de opgaver man skal løse i løbet af det kommende skoleår. Herudover kunne der ikke opnås enighed om de øvrige punkter. Kommunen har herefter alene udarbejdet et administrationsgrundlag, der på ingen måde lever op til de 15 punkter, snarere tværtimod.

Et af de helt store problemer i år et med den nye folkeskolereform har været at forberedelse blot bliver den tid, der er tilbage, når alle andre ting er tilgodeset. Nogle skoler har tildelt lærerne en vikarpulje, så de med kort varsel kan blive nødt til at vikariere – sandsynligvis på et tidspunkt, hvor man ellers havde planlagt at forberede sig.

Vejen kommune har politisk besluttet, at lærerne i gennemsnit skal undervise i 743 timer pr. år, svarende til knap 25 lektioner om ugen. Dette betyder, at der ikke er loft over, hvor meget undervisning man kan have i Vejen kommune. Vi har eksempler på kollegaer, der har fået op til 31 lektioner pr uge. Det kan derfor anbefales, at man undersøger forholdene nøjere på den enkelte skole, fx ved at kontakte Vejen Lærerkreds.

Nyuddannede lærere:

Er du nyuddannet kan du ikke være sikker på, at der tages særligt hensyn hertil. Man kan fx ikke forvente at starte med færre undervisningslektioner, som tidligere. Der er heller ikke nødvendigvis en mentorordning, så man nemmere tilpasses kulturen og arbejdsforholdene på skolen. Desværre har der i år et af reformen været nyuddannede, der har måttet forlade lærerjobbet begrundet i for mange arbejdsopgaver.

Kompetenceudvikling:

På landsplan har politikerne bestemt, at fra 2020 skal 95 % af undervisningen varetages af lærere med undervisningskompetence i faget. Dette betyder, at mange må tage et eller flere ekstra linjefag. Tidligere betalte kommunen for stort set al videreuddannelse, så ens øvrige opgaver blev reduceret tilsvarende. Sådan er det ikke længere.

I dag må man indstille sig på at bruge, hvad kommunen kalder ”interessetid”, hvilket nemt kan udgøre mere end halvdelen af den tid, der skal anvendes. Vi har set eksempler på kollegaer, der kun har fået medregnet den tid, som selve undervisningen på kurset har varet. Herudover har man været forpligtet til at planlægge vikartimerne for den tid, man har været væk, for slet ikke at tale om tiden til den forberedelse, der er nødvendigt for at gennemføre et linjefag.

Rammerne for deltagelse er meget forskellige for kursisterne, afhængig af hvilken skole man kommer fra. Dog betaler alle skolerne for kursusgebyret. Skolechefen mener, det er helt ok og ser gerne, at vilkårene er forskellige, selv hvis der er flere på samme kursus fra samme skole. At dette giver anledning til store frustrationer blandt deltagerne - der selvfølgelig sammenligner -anerkendes ikke som problematisk.

Hvordan kan en lærer familiemæssigt få dagligdagen til at hænge sammen, når man både skal være til stede på skolen i 40 timer og samtidig forberede sig til et linjefag?

Vurdering for læring (VFL):

Som model for at indføre mål og resultatstyring, har Vejen Kommune valgt at importere et norsk koncept fra Oslo området (VFL). Man forventer at denne implementering skal overstås inden for de næste få år, selv om man i Oslo har brugt en årrække herpå. Herudover er der en række andre forskelle – i norske læreres favør: I Oslo er der ofte 2 lærere på en klasse. En Oslolærer har maksimalt ca. 25 lektioner i indskolingen og på mellemtrinnet og ca. 21 lektioner i udskolingen. Har en Oslolærer andre opgaver fx teamkoordinator, får man automatisk mindre undervisning. Tilstedeværelsen på skolerne i Oslo er mindre end i Vejen kommune. Skoleåret i Norge er kortere end i Danmark.

Sygefravær:

Vi har endnu ikke den samlede opgørelse af sygefraværet i år et af reformen. På kredskontoret har vi dog registreret en kraftig stigning - mere end en fordobling - af medlemmer, der har været eller er langtidssygemeldte pga. stress og udbrændthed. Dertil skal lægges de tilfælde, vi ikke har fået kendskab til. Det er en meget alvorlig sag for de, der bliver ramt, men samtidigt også et økonomisk problem for skolerne. I denne forbindelse er det også værd at nævne, at man tidligere i forløbet risikerer afskedigelse. Dette skyldes ikke mindst, at reformen er kraftigt underfinansieret, og at skolernes økonomi er meget presset. Ikke alle skoler giver hjælp til fx psykolog, men henviser til DLF`s psykologberedskab. Vejen Lærerkreds har sammen med arbejdsmedicinsk klinik startet en forsøgsordning, der hjælper til hurtigere tilbagevenden til arbejdet. Erfaringen indtil nu tyder på, at de kollegaer, der har deltaget i projektet, har fået nogle anvendelige redskaber til brug i forhold til at klare dagligdagens udfordringer.

Målstyring:

Vejen Kommune har besluttet at gøre de frivillige nationale test obligatoriske. Sammen med værktøjet ”Beregneren” vil man følge den enkelte elev tæt. Der er dog en række problemer hermed. Man vil eksempelvis bruge de frivillige nationale test i dansk, matematik og engelsk godt et år inden samt et år efter den obligatoriske for det pågældende klassetrin. Vil den enkelte lærer blive stillet til ansvar for resultatet? Vil undervisningen blive indsnævret til det, der kan måles? Vil eleverne komme til at opleve øget konkurrence?

Løn:

De centrale løndele i Vejen Kommune er selvfølgelig som i resten af landet. Herudover er der nogle lokale lønmidler. Disse bliver forhandlet mellem Vejen Lærerkreds og de enkelte skoler, da Vejen Kommune heller ikke ønsker en kommunal aftale herom. Det kan medføre forskelle mellem skolerne i størrelsen på de forskellige tillæg. Man kan evt. forhøre sig på skolen eller hos Vejen Lærerkreds.

Inklusion:

I modsætning til mange andre kommuner har Vejen Kommune ikke gennemført besparelser på inklusionsområdet. Det er blevet sværere at gennemskue, om inklusionsmidlerne bliver brugt til det oprindelige formål. Inklusionsopgaven spiller en stor rolle i mange af de langtidssygemeldinger, kredsen har kendskab til i Vejen Lærerkreds

Afslutningsvis vil vi for god ordens skyld gøre opmærksom på, at du altid er velkommen til at kontakte Vejen Lærerkreds, såfremt der er ting, du ønsker uddybet.

Vejen lærerkreds
Adresse: Nørregade 58 B, 6600 Vejen
Hovednummer: 75 41 08 44
E-mail: 104@dlf.org

Med venlig hilsen
Kredsstyrelsen Vejen Lærerkreds

Ovenstående som pdf / til udprint.

Sidens top

 

Nyhedsbrev:

Vejen d. 29. maj 2015

Det første år med lov 409 som ramme for vores arbejde er snart gået. Selvom der ikke blev opnået enighed om nogen arbejdstidsaftale i OK 15, var man tilsyneladende enige om nog-le overordnede principper for arbejdstidstilrettelæggelsen, som blev udmøntet i 15 punkter.

Vi gik ud fra, at man i Vejen kommune var interesseret i et samarbejde om implementeringen af disse forståelsespunkter.

Vi har deltaget i møder med skoleforvaltningen og skoleledere, men det viste sig, at der ikke var mulighed for at blive enige, angiveligt fordi politikerne i kommunen end ikke har ønsket nogen form for aftaler eller en sikring af forberedelsen.

Vi har på baggrund af dette, sendt et brev til samtlige byrådspolitikere og fået svar fra 2, bl.a. borgmesteren, som indbød os til møde. På mødet gjorde Egon Fræhr det klart, at han ikke ønsker noget samarbejde med Vejen lærerkreds, men gerne med den enkelte lærer gennem skolelederne. Han tilkendegav også, at vi ikke skal bekymre os om lærernes arbejdsforhold, denne del tager politikerne ansvar for.

Der tegner sig efterhånden et billede af en kommune, der ikke ønsker et samarbejde med de faglige organisationer, men som udelukkende vil give mulighed for indflydelse, i den udstrækning man selv som individ kan overbevise sin leder.

Manglen på samarbejdsvilje indebærer fx., at vi end ikke kan få en sygefraværsstatistik, vi bliver hverken informeret eller inddraget når Skoleforvaltningschefen indstiller til udvalget for skole og børn, at brugen af de frivillige og obligatoriske nationale test i Vejen kommune ændres markant, uden pædagogiske argumenter. Vi oplever det som en ensidig fokusering på målstyring. (Referat 21. maj Udvalget skole og børn pkt. 44).

Vi ser med bekymring på det faktum, at kommunen ikke længere accepterer Vejen lærer-kreds som lærernes talsmænd, men opfordrer til individuelle løsninger.

I denne situation er sammenholdet helt afgørende. Hvis ikke vi ønsker denne individualisering, må vi alle opleve os som en del af foreningen, der i fællesskab søger indflydelse på vores løn og arbejdsforhold..
Foreningen er ikke stærkere end det enkelte medlem er med til at gøre den til.

På kredsens vegne
Birthe E. Cramon

Ovenstående som pdf fil / printervenlig

Sidens top


Til politikerne i Vejen kommune.

Vejen d. 13.05.2015

På møder med skoleforvaltningen har vi forstået, at man fra politisk side har valgt, ikke at ville være med til at vurdere på muligheden for at indgå aftaler i forbindelse med pkt. 8, 9 og 10 i de 15 punkter om arbejdstid, som fremgår af forhandlingsprotokol sagnr.. 2015-00940 bilag 1.1.

Vejen Lærerkreds ser med undren på dette. Hvorfor vælger Vejen kommune end ikke at ville vurdere på denne mulighed, når KL og DLF opfordrer til det?

Hvad er argumenterne for ikke at indgå i den?
Vi ser det som en begrænsning af ledelsesretten, i forhold til at anvende aftaler om flextid og puljer, hvis det er hensigtsmæssigt på den enkelte skole. Er det det, I ønsker?

Vi ønsker et svar på det fra kommunens politikere.

Vi har på møderne også konstateret, at man kommunalt ikke ønsker at tidsfastsætte forberedelse og efterbehandling af undervisningen. Hvorfor mener I, at lærernes forberedelse er blevet mindre vigtig nu end tidligere? Mener I ikke, det har betydning for børnenes un-dervisning og læring, at læreren er velforberedt?

Hvorledes vil I undgå, at forberedelsen ikke blot er den tid, der er tilbage, når de andre op-gaver er løst?

Som det ligeledes fremgår af bilaget, har parterne et fælles ansvar for implementeringen. I skoleåret 2015/16 gennemføres en fælles opfølgning og evaluering af effekten af den centrale og den lokale indsats omkring de 15 punkter. Hertil er afsat ca. 4 mio.

Vi oplever med beklagelse, at det tidligere gode samarbejde mellem Vejen kommunes poli-tikere og Vejen lærerkreds i øjeblikket er noget anstrengt og bærer præg af en tilsynela-dende mistillid til lærerne.

Venlig hilsen Vejen Lærerkreds.

Ovenstående som pdf fil / printervenligudgave

Sidens top

 


 

+

Kontakt kredsen

Vejen Lærerkreds

Nørregade 58 B, 6600 Vejen
Hovednummer : 75 41 08 44
E-mail: 104@dlf.org
Facebookside

 

Vores telefontid er:

Mandag - torsdag: 10 - 16.30

Fredag: 10 - 14

 

Møde:

Det er en rigtig god ide at ringe inden du møder personligt op, da vi kan være til møde på kredskontoret med en anden eller et andet sted.
Mandag og onsdag: Kan du også aftale møde med konsulenten efter vores telefontid,
16.30 - 17.30

 

 

Birthe E Cramon
formand
direkte: 50 44 20 71
e-mail: biec@dlf.org

Birthe

 

Mona Sørensen
sekretær
direkte 60 16 50 63
e-mail: mso@dlf.org

Mona

 

Poul Eck Sørensen
konsulent
direkte 60 94 05 76
e-mail: poes@dlf.org

Poul



Indhold

Øverste linie på alle websider :
Oplysninger vi vægter særligt.

Nederst på alle websider:
Kontakt information, inholdsoversigt på alle websiderne.

 

Forsiden

Nyheder

Aftaler og love

Centrale aftaler: for det kommunale
område
og aftaler på statens område.

Lokale aftaler: Arbejdstid og forhåndsaftale om lokale lønmidler
Aftale om ferieens placering

Husk

175 timer
A-kassen
Arbejdsskade,
Arbejdsulykke
,
Erhvervs-sygdom.

Barsel
Børn og unge, der har problemer Børnehaveklsseleder
Efterløn
Fagligt netværk
Ferie, ferieoptjening og syg i ferien
Folkepension
6. ferieuge
L409
Langtidssyg
Ledig
Lejrskole
Lønsedler
Nedsat kontingent
Nyuddannet
Ny stilling
Opsat tjenestemandspension
Pension til overenskomstansat
Pensionist (kommende)
Politianmeldelse
Sociale medier
Timelønnet
Tjenestemandspension
Trivsel og sundhed på arbejdspladserne
Understøttelseskassen
Vold og trusler om vold
Ytringsfrihed

Kalender

Kontor

Links

Medlemsfordele

Nyheder

Nyhedsarkiv
Specielle nyheder
Referat fra kredsstyrelsesmøder
Generalforsamlinger
Falige nyhedskilder
Folkeskolen om lockouten

Om os

Kredsens visioner
Vejen lærerkreds kommunikationsstrategi
Kredsens arbejdsmiljøpolitik
Kontigent i kredsen
Politik

Senior

Valgte:

KS, TR

 

Sidens top

 

neglogo


www.dlf.org

 

 

© Design og de fleste fotos
Poul Eck Søensen

 

Sidens top